Mittlärande 2017

cropped-logo_2017

För 4:e året i rad har det varit Mittlärande på Södra berget i Sundsvall och som vanligt var det mycket bra. Det var bra redan första gången 2013, men det blir hela tiden bättre i takt med att arrangörernas vana blir större och kunskapen om vad vi pedagoger vill ha ökar.

Ifjol deltog jag som anställd i Sundsvalls kommun och var i min roll som PIA, en av dem som hjälpte till vid incheckningen. Jätteroligt! Då föreläste jag också på temat ”Bilden som språk”.

I år besökte jag Mittlärande som gäst och anställd i Bräcke kommun. Jätteroligt! 😉 En pott med sparade pengar gjorde att hela skolans personal fick möjlighet att gå båda dagarna. Själv tog jag tillfället i akt och bokade ett rum redan från måndagen och var pigg och alert när allt drog igång. Det var väl investerade pengar!

Jag lyssnade bl.a. på Per Måhl om betygsättning. Jag har hört honom förut, men det kändes mycket bra att höra honom igen. Tydligare än så, kan det inte bli.

per-mahl-bild

 En annan person som satte fina spår, var Magnus Blixt och hans föreläsning om forskning i skolan. Förutom bra information om forskning och hur det går till, fick vi också tips om var vi kan hitta den. Varför inte gå på disputationer? Han lärde oss också att läsa avhandlingar på rätt sätt (inte grotta ner oss för mycket i texten).

lararetiska-principer

Tips på var vi kan hitta forskningsrapporter:

Kollegorna som varit på hans föreläsning om lärmiljö, var också nöjda… ja, jag skulle nog säga lyriska.

Vad ska vi (sluta) göra? Vad en fråga han lyfte. För visst är det så, att i takt att vi tar in fler och fler moment i vårt arbete som lärare, måste vi också sluta med saker som inte hör tiden till. Vad kan det vara då? Det behöver jag nog tänka på…

Dock: det som gav mig allra mest i min gärning som bildlärare var föreläsningen med Katarina Svenning (lärare i moderns språk) om hur man kan jobba ämnesövergripande med serier. Här fick jag en kick i ämnesövergripande samarbete och ett alternativt sätt att jobba med viktiga frågor. Mer om Katarina: Pedagog.malmo.se/

Berikande var också många möten med nya och gamla bekanta, jobberbjudande (!) och hela atmosfären, i möten mellan alla pedagoger. Efter dessa dagar inser jag vidden av att jag behöver intellektuell stimulans för att må bra. Jag tror jag hade glömt det…

Nu ser jag fram emot att vi på arbetsplatsen delger varandra våra erfarenheter och gör något konkret av allas samlade nya kunskaper. För nu börjar arbetet!

 

 

.

 

 

 

Om Lie

Mångsysslare
Detta inlägg publicerades i Okategoriserade och märktes , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar