Bilden som språk

Måleri som ett sätt att stärka självkänslan

Jag jobbar med måleri som ett sätt att stärka självkänslan och träna på att kommunicera. Att skapa bilder är inte något bara för dem som ”kan”. Att måla är ett sätt att uttrycka sig…

Prata lite, prata mycket… det är inte säkert att du hittar rätt sätt att uttrycka dig. Ibland kan tysta barn ha svårt att få fram hur de tänker och känner, men lika ofta kan en pratsam person drunkna bakom en massa ord och ändå känna sig oförstådd. Då kan bildarbete vara en hjälp att hitta in till sin kärna.

Jag jobbade koncentrerat i år 2 under 4 månader.  Arbetet har skett i grupper om 4 barn i taget. Syftet har varit att träna in avslappning och ett tillåtande förhållningssätt, samt stärka självkänslan, genom att måla och samtala kring bilderna.

Ett respektfullt sätt att närma sig andras bilder, är att lägga bort sina värderingar och eventuella pekpinnar. Att ta god tid på sig och titta och vara medveten om, att det du ser är just det som DU ser. Är du intresserad av vad den som har skapat bilden, vill säga… ställer du frågor.

Det mest intressanta med en bild, är inte om den är vacker i ditt öga, utan vad personen som har gjort den vill förmedla och vad den väcker för känslor hos dig. Den kan skapa upplevelser i dig, utifrån dina värderingar och erfarenheter. Därför uppskattar du, eller ogillar en bild. För att den tangerar något i dig.
Barn är väldigt tacksamma att jobba med. De har oftast ännu inte fått de spärrar som vi vuxna många gånger har. Barn är fortfarande öppna och mottagliga och VILL komma till tals. Att träna sig i att uttrycka sig om känslor, kring något som vi tittar på och relatera till vart känslan sitter, är ett mycket bra sätt att öva sig.

När jag målar med barn har vi en kort avslappning till musik och sedan målar vi under tystnad. När bilderna är färdiga, tittar på vi på var och ens bild, en i taget och vi ställer frågorna:

  • Vad ser du i bilden?
  • Hur känns det när du tittar på bilden?
  • Var sitter känslan i kroppen?
  • Vad vill du berätta mer?

Jag blir så glad över att ha fått vara med i deras samtal, och ta del av deras reflektioner och utveckling. Jag har verkligen gillat att måla med barnen!

För att dokumentera vad vi gör och som ett stöd för kollegiala samtal, har jag filmat med min smartphone när vi jobbat. Här kan du titta på filmen:

Min PowerPoint på Mittlärande: Bilden som språk

Några bilder:

bildspråk1a

Jag provade att måla med naglarna utan att titta. Nu ser jag att det är ett högt gräs, med ett djur där bakom. Det känns spännande i magen. /Flicka 8 år

bildspråk2

Jag visste inte vad jag ville måla, men under avslappningen såg jag en massa ögon. Ett stort öga och flera små. Åsså en anka i hörnet. Jag blir glad när jag tittar på bilden /Flicka 8 år

bildspråk3

Jag målade en flicka med rosett i håret. Känner mig glad när jag tittar på min bild. /Pojke 8 år

bildspråk4

I bakgrunden är det kyrkfönster. Du vet såna där i en massa färger. I förgrunden är det palmer och det ska vara som lugn. Harmoni. Alla tror att trädet utan blad är avhuggen, men så är det inte. Den har inte fått blad än. Den håller på att växa. Den är som jag. Den är jag!   /Pojke 13 år

Boktips: Annika Berg-Frykolm, Självbilder – att komma vidare genom skapande. Bokförlaget Bergsäker. ISBN 978-916332659-2

——–

Min bakgrund: Jag var färdig förskollärare 1981 och började min yrkesbana i Botkyrka kommun. Många av mina yrkesverksamma år har jag gjort i socialt tunga områden, där jag träffat många barn som haft behov av särskilt stöd. Under 90-talet jobbade jag som förskolechef i ett sådant område och då vi hade ett överskott i kassan, anlitade jag en psykolog/bildterapeut att handleda personalen i bildarbete. Det gav mig personligen mycket och mina tankar kring barn och bildprocesser har nu fått 25 år på nacken.

Jag är personligen mycket intresserad av och har haft mycket utbyte av olika uttrycksformer. Jag har utövat musik, dans och konst och har med mig en 2 -årig konstutbildning. Särskilt konsten har för mig varit mycket läkande, t.ex. då jag blev utbränd.

2011-2013 gick jag en grundkurs på distans, i bildterapi och fick vara i och jobba med bildprocesser. Det var otroligt givande och lärofyllt, inte minst att koncentrerat få prova på att jobba medvetet med vad mina bilder vill säga mig.

Jag har förskollärar- och bildlärarlegitimation och jobbar just nu 50% med bild i år 1-9.

Annonser

En kommentar till Bilden som språk

  1. Ping: Uttrycksformer | lieorrmalm

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s