Lära utan bok

Nu har jag jobbat 4 förmiddagar med mitt nya uppdrag som resurslärare på lågstadiet. Idag introducerade jag blogg i klass 2. Från ”Varför då?” till ”Jag vill ha en egen blogg!” på 20 minuter 😉

Alla skrev ner något om skolan + klassen på ett papper och jag tog upp bloggen på storbild och agerade sekreterare denna första gång.

Kälarne 2-3
Vi pratade om netikett och att skrivna dumma ord på internet finns kvar att läsas om och om igen, medan ord man säger till slut ”försvinner i luften”. Ett av barnen bekände hur tokigt det kan bli om man skriver eller ritar något dåligt om någon annan. Det känns inte bara dåligt för den man skriver om. Det känns också dåligt i en själv.

Kloka insikter.

Så undrade någon varför jag stavar mitt namn Lie med ett stumt E och vi kom in på liar, långt gräs och gräsklippare. Det utvecklade sig till en massa saker. En elev ifrågasatte varför vi pratade om liar och sånt, när det stod svenska på schemat. Jag menade att de väl var svenska i allra högsta grad, men hen var skeptisk… mycket skeptisk. Skulle vi inte jobba i boken?

  • ”Visste du vad en lie var innan vi pratade om det?”
  • ”Nej.”
  • ”Så du har lärt dig något nytt den här lektionen?”
  • ”Ja.”
  • ”Tog du skada av att lära dig det?”
  • ”Nej”
  • ”Ja, men då är det väl bara bra då? Nu vet du hur man klippte gräs förr och att det finns stumma e:n…”
  • ”Ja… hehe…”

Resten verkade nöjda med att lära sig saker utan bok. Tur är väl det! 😄 

I bildämnet jobbar jag läromedelslöst hela tiden. Det finns knappt några läromedel och de som finns är dyra. Det är rätt mycket förberedelsejobb att jobba så och kräver sin pedagog, men det är ju mycket roligare och närmare elevernas verklighet. Med lite samarbete med andra ämneslärarkollegor, skapas röda trådar och sammanhang att hänga upp kunskap på. Det tror jag berikar. 

En dag kvar på min arbetsvecka, som avslutas med en föreläsning med Micke Gunnarsson på torsdag kväll. 👍


Om Lie

Mångsysslare
Detta inlägg publicerades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Lära utan bok

  1. Evy Norin skriver:

    Härligt att använda elevernas funderingar direkt när de uppstår! Läroplanens krav på elevers delaktighet tillgodoses dessutom👍

    Gilla

Lämna ett svar till Evy Norin Avbryt svar