Ämnesövergipande samarbete

På min skola förekommer det ibland samarbete över ämnesgränserna. För mig som har Bild, är det oftast med Svenska eller Engelska det händer och det handlar ofta om illustrationer till texter som eleverna har gjort själva.

Under 2017 prenumererade jag på något som heter (hette) Journal 52. Det var en kanadensisk kvinna som förutom att lägga ut Youtube-tutorials om hur hon jobbar med blandtekniker (mixed media), också ville dela med sig av sina tankar kring sina bilder. Det här tilltalade ju mig; jag som lägger stor vikt vid bildanalysen, långt ner i åldrarna.

”Every week in 2017, you will receive a new prompt card from Effy Wild. Designed to jump start your next art journal spread, these cards are printable for your future use as well, so you can expect to collect 52 cards by the end of the year! Each card comes with a word, definition, synonyms, art prompt, and ‘oracle prompt’. You can copy/paste this information for your own records, and use it & the card in meditation, or in written or art journaling as you see fit!”

Det var fantastiska bilder hon delade med sig av och där satt jag med 52 intressanta bilder, med en uppgift och ”något att tänka på”. Hur kunde jag använda dem, så att fler kunde få ta del? Jag ska tillägga att denna sorts kreativitet med blandteknik, inte är min egen starka sida. Jag är ganska strikt här jag själv skapar och håller mig till en teknik i taget (företrädesvis måleri och grafiska trycktekniker).

Jag visade bilderna och uppgiften för min kollega som har Engelska och hon blev lika intresserad som jag. Sagt och gjort, vi började att parallellt planera för hur vi skulle närma oss Effy Wilds vilda konst med åk 6-7.

Jag skrev till Effy Wild och berättade vad vi ville göra och frågade om det var okej. Hon blev eld och lågor – Keep me uppdated!”. Nästa gång jag skrev till henne, berättade jag om den ändring vi gjort: ”We have change the words Prompt and Oracle to Assignment and To think about, with is more easy to understand for this age group (12-13 yo)” och när jag frågade henne om hennes adress, för att eleverna kanske ville skriva brev, sprudlade hon som en vulkan!

Effy på facebook liten

(Effys facebook)

I Engelska fick eleverna stifta bekantskap med orden, långt innan hela uppgiften presenterades i sin helhet. Veckan före sportlovet, gick jag så in på engelskalektionen och eleverna fick den gemensamma presentationen av oss lärare, både på svenska och engelska. Sedan fick de välja bland Effy’s ”prompt cards”. De läste och tittade på bilderna och efter en stund hörs ”This is deep… very deep…” Ja, det är kanske djupt, eller jag skulle vilja säga ”en uppgift med större mening”.

Vi avslutade den gemensamma delen och just när jag skulle gå, stämde eleverna upp i en applåd! Jag kan inte komma ihåg att jag har varit med om det förut och det säger en del om dels klimatet på skolan, men är också ett kvitto på att eleverna gillar när vi vuxna samarbetar!

Eleverna fortsätter träna på engelska, forska om Effy Wild och efter lovet sätter vi igång det praktiska arbetet i bildsalen och jag tycker det här ska bli jättespännande. Igår, mitt på sportlovet, var jag in på mataffären och köpte mönstrat tårtpapper och på Panduro för att skaffa färdiga schabloner, eftersom vi inte hinner skära egna och jag har misslyckats att skaffa via de vanliga inköpskanalerna.

På skärtorsdag har vi vernissage. Därefter skriver eleverna brev till Effy…

This is so exciting! Eller för att citera Effy: SQUEEE!!!!

Läs om Effy Wilds journal 52 här: Journal52

gather   selfcare

 

.

 

 

Annonser

Om Bild&IT-Lie

Bildlärare och IT-pedagog
Det här inlägget postades i Bild och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s