Under construction…

Ja, här har det ju inte blivit mycket skrivit… men det är så med tiden. Den räcker inte alltid till och då får man prioritera.

Prioritera, det är något jag har blivit riktigt bra på, efter att ha gjort misstaget att två gånger inte prioriterat min egen hälsa, utan prioriterat plikt och måsten. Trodda måsten, för när man ser sig omkring, måste inte alla lika mycket och det går bra för dem också. Kanske de inte får så mycket i löneökning (eller så får de det), men poängen är att hälsan ska alltid vara första prioritet, för utan den… är du ingenting.

I höst ska jag byta knäled och efter det hoppas jag att jag blir som en ny människa. De senaste åren har jag tagit mig fram med kryckor och är man lärare, speciellt i ett praktiskt ämne, är det väldigt bökigt. För att inte tala om alla friluftsdagar som jag inte kunnat delta i, eftersom jag inte ens kunnat stå någon längre stund. Nej, nu stundar nya tider – normala tider – hoppas jag.

Jag fick en fråga i ett bildlärarforum på Facebook, hur jag gör när jag bedömer elevernas arbeten. Jag har gjort en del formulär som jag använder, t.ex. självskattning och kamratbedömning, men det mesta är formativ bedömning, hela tiden, under arbetets gång. Det vill till att man rör sig i klassrummet då. Därför känner jag mig ganska slut nu. Det ska jag erkänna. Jag har haltat runt och satt mig ner där det går, men det är väldigt jobbigt att inte kunna röra sig som man ska. Jag erkänner!

Ja, jag erkänner att  jag har tärt på mig själv och gjort nästan allt det där jag tycker man ska göra… och lite till… fastän jag har varit handikappad. Dock… även om det har gått bra känns det skönt att få ta paus och reparera mig. Jag inser att det kommer att vara en kämpig tid framöver, men det är en kamp enbart för mig själv; att bli så rörlig som möjligt.

Jag har också blivit bra på en sak som jag varit väldigt dålig på: att ta emot hjälp. Först lärde jag mig att TA EMOT hjälp, sedan lärde jag mig att BE OM HJÄLP. Jag är skyldig flera personer en del nu… I’ll be back!

Om 1½ vecka blir det då operation och sedan några månaders rehabilitering. Jag har fokus på att vara i och med mig själv i första hand, men… jag kommer inte kunna låta bli att läsa jobbets bokcirkelbok  ”Lärande matriser”, av Johan Alm

Bloggen Lärande matriser 

 

So long…

 

teacher-under-construction

 

.

 

 

Om Bild&IT-Lie

Bildlärare och IT-pedagog
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

