Bildämnet

När jag jobbade som bildlärare enbart på högstadiet tog jag emot ca 300 elever. Åk 6 och 7 kom från 5 från olika skolor. Olika bakgrunder. Olika grunder. Ibland inga grunder alls. Det första året på högstadiet blev att knyta ihop en massa säckar av varierande innehåll. Jag jobbade också hårt med att bryta ner elevernas prestationskrav. Allt för många hade mött lärare som på sin höjd kommenterat bilder som fina. De som inte kunde göra de där ”fina” blommorna, de hade för många år sedan bestämt sig för att bildämnet inte var deras grej och slutade prova. Slutade att utvecklas. De satte sig ibland också på tvären.

Teckningsövningar med fel hand och att inte titta på papperet var ingången till den undervisning som var baserad på dåvarande läroplanen Lgr80. Det är omöjligt att teckna ”fin” kroki med fel hand, utan att titta på papperet. Däremot blev bilderna förvånansvärt levande och fångade ofta en rörelse bättre, än när handen krampade och svetten lackade i prestation. Från det ”fula” till det intressanta, budskapen och samtalen och eleverna såg det själva.

Lgr11 är ännu tydligare med att bildämnet är ett kommunikationsämne och inte enbart ett praktiskt hantverk, även om det till största delen är just det. Det jobbades med implementering av den nya läroplanen, men hur gick det med bildämnet? I andra praktiskt-estetiska ämnen (t.ex. slöjd och musik) finns ämneslärare redan på lågstadiet, men bildämnet förväntas ofta grundskollärarna sköta själva. En grundskollärare med alla ämnen att hantera, prioriterar sällan bildämnet om inte hen har ett personligt intresse.

Lgr11:
Genom undervisningen i ämnet bild ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att

  • kommunicera med bilder för att uttrycka budskap,
  • skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material,
  • undersöka och presentera olika ämnesområden med bilder, och
  • analysera historiska och samtida bilders uttryck, innehåll och funktioner.

Bildanalys

I kunskapsområdet ”Bildanalys” konkretiseras syftets skrivningar om att eleverna ska utveckla förståelse för hur bildbudskap utformas i olika medier, ges möjligheter att diskutera och kritiskt granska olika bildbudskap samt utveckla kunskaper om bilder i olika kulturer, både historiskt och i nutid. Vid tolkning och analys kan man dels utgå från sina egna erfarenheter och kunskaper, dels från granskning av specifika perspektiv. Det senare kan till exempel handla om vad avsikten med en bild är, vem som är avsändare eller vilken plats bilden har i ett vidare samhällsperspektiv. Att urskilja bildbudskap handlar också om att iaktta hur relationen mellan uttryck och innehåll påverkar en bilds budskap. Genom att kritiskt granska de bilder som passerar i vardagen är det möjligt att blottlägga dolda budskap och kamouflerade värderingar som annars kanske skulle ha passerat obemärkta förbi.

I en rapport om skillnaderna i LPO94 och Lgr11 från 2013, med namnet Bildlärares uppfattningar om den nya kursplanen – En komparativ studie av Lpo94 och Lgr11 i ämnet bild”, av Maja Fredriksson, Uppsala universitet kan man läsa: Trots att bildämnet beskrivs som ett kommunikativt ämne redan i den tidigare kursplanen, Lpo94, valde knappt hälften av lärarna den beskrivningen i undersökningen NU 03 (Myndigheten för skolutveckling 2008). Däremot verkar den nya kursplanen, Lgr11, nått fram till lärarna på ett helt annat sätt och bildämnet upplevs som mer i tiden och mindre hantverksmässigt.  (Du kan hitta hela rapporten här)

Men många grundskollärare på lågstadiet jobbar fortfarande inte efter läroplanen i bildämnet, trots att vi vet att vi alltid måste börja i det lilla. Har du aldrig kommunicerat kring bilder när du blivit 12-13 år, blir det jobbigt. Har du däremot börjat redan på lågstadiet är du en fullfjädrad bildanalytiker när du kommer till högstadiet. Och du har möjlighet att nå kriterierna för andra kunskapskrav än E. Därför gillar jag att jobba med hela spannet. Jag som nu undervisar i bildämnet från åk 1 till 9, får vara med om de första trevande stegen. Jag ser också hur många barn som har svårigheter, blommar i bildanalyserna. För det är ofta så att de som annars upplever misslyckanden, har väldigt nära till att kommunicera kring bilder, för där är det du som har facit för din upplevelse.

Man behöver träna, för att lyckas. Jag upplever nu efter snart 3 år på min nuvarande arbetsplats, hur fantastiskt eleverna kan uttrycka sig, redan i mellanstadiet. Först en tvekan; ”Vad menar du? Ska vi skriva om våra egna bilder också?” Men när insikterna landar, då händer det grejer.

Det är då det är så där jättekul på jobbet!

I LOVE MY JOB

Annonser

Om Bild&IT-Lie

Bildlärare och IT-pedagog
Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s