Vecka 44

Vecka 44 och eleverna har lov. Läslov som det heter nu för tiden.

Vi som är lärare har förkovrat oss på olika sätt och måndagen startade med ett besök av Ronnie Staaf som har skrivit den bok som vi läst under hösten: 1000 sätt att undvika skolarbete. Boken har släppts på Jengel förlag; ”ett förlag med inriktning på Jemtlandica” som det står på hemsidan. Trevligt!

Ronnie är ursprungligen från Kälarnebygden och har hela sitt liv jobbat med elever som inte ”passat in” eller som ”gett upp och gått ut”. Från fritidssektorn i Kälarne till att arbeta som elevassistent och sedermera coach på västkusten. Nu tillbaka i Jämtland som pensionär med nysläppt bok.

En coach är enligt Ronnie en person med extra kunskaper som jobbar från ett externt centralt håll med att jobba in elever in i skolverksamheten igen. Genom att ta del av utredningar och åtgärdsprogram, observera individ och miljö och sedan jobba aktivt med eleven, kan coachen lyckas bättre med återintegrationen, assimileringen eller vad man vill kalla det.

”I boken finns frågor och lösningar som kan lyftas upp på beslutsfattarnas bord” står det i beskrivningen av boken och så får man väl säga att det är. Detta viktiga arbete klarar vi inte med den organisation som skolpengen tillåter idag! Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att jobba som coach, men det verkar som om den möjligheten tillhör det gamla synsättet (som jag själv känner mig som ETT med) där vi var holistiska och socialpedagogiska, samtidigt som vi jobbade med kunskap. Jag började min yrkesbana på 80-talet och det var ett annat synsätt då.

Allt kostar pengar och alla kommuner/skolor har inte den ekonomi som behövs för att ge oss pedagoger det stöd som vi behöver, men centrala insatser kan vara en väg. Min tidigare arbetsgivare har en organisation där CFK – Centrum för kunskapsbildning – har en avdelning som jobbar på flera fronter: Barn-elevhälsa och skolutveckling. Den är uppbyggd av särskilda kompetenser som skolläkare, psykolog, socionom, logoped, beteendevetare, specialpedagoger samt pedagoger med olika kompetenser. ”Vi bistår skolledare och pedagoger med att ge tvärprofessionellt perspektiv på barns och elevers utveckling och lärande” står det i beskrivningen på hemsidan.

Det var långt om detta, men det är ett problem för oss alla – inte minst den enskilde eleven.

På tisdagen var det så dags för lite kollegialt utbyte i Bräcke centralort, där förstelärarna i kommunen planerat workshops. En del av oss som höll i en workshop är inte förstelärare (praktisk-esteterna brukar ju dessutom kalla sig för sistelärare) men vi blev ombedda att dela med oss av vår digitala vardag. Hur vi kompenseras för den insatsen är för mig ännu okänt och man brukar ju säga att man inte ska ställa upp på något innan premisserna är klara… Tänk jag har ju fortfarande så svårt för att komma ihåg det. Nåväl, det är ju kul också, så kanske ersättningen för oss är lyckan av att få häva vår stämma? Den som lever får se  😉

Min kollega på Kälarne skola – Eddie – hade workshop om programmering och efter den känner jag mig redo att starta med lite programmering med mina 2:or. https://code.org

programmering

Over and out!

Annonser

Om Bild&IT-Lie

Bildlärare och IT-pedagog
Det här inlägget postades i Likabehandling, Okategoriserade och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s