Barns integritet

Vi är alla överens om att barn behöver en trygg miljö. Sedan går meningarna isär om VAD som är en trygg miljö. Kunskapsnivån bland oss pedagoger är också väldigt olika. Många gånger är det beroende av den egna erfarenheten. Har man en egen upplevelse, söker man kunskap och vågar också att se, men ALLA måste  ha tillräckliga kunskaper och veta skyldigheten att upptäcka.

Enligt Rädda barnens statistik är 3 barn i varje klass utsatta för någon slags övergrepp (1 pojke och 2 flickor). Det finns olika nivåer på övergrepp, men ett övergrepp är alltid ett övergrepp. Jag har mött barn, där vi upptäckt att det finns sexuella övergrepp med i bilden och barnet och familjen har fått den hjälp de behöver. Jag har också mött barn, där vi inte upptäckte. De barnen fick ingen hjälp.

Jag har själv blivit utsatt för sexuella ofredanden. När jag var 8 år, var det en äldre bekant till familjen som kladdade på mig. Jag berättade för min mamma, att ”farbrorn känner så konstigt på mig”. Hon gav mig tillåtelse att slippa sitta i hans knä. Det kan kanske tyckas märkligt, men det här var på 60-talet och jag var oerhört väluppfostrad. Man sa inte nej till vuxna, om man inte hade tillåtelse. Det förekommer säkert även idag.

Vad hade hänt om jag inte fått lov att säga nej? Jag vet andra som drabbades mycket värre av den mannens framfart. Då på 60-talet, pratade man inte om sånt här.

Idag vet vi bättre, men vi måste bli bättre på att också prata med barnen. Varje barn  – flickor och pojkar – som får bra redskap att värna sin egen integritet, är ett barn som kommer att klara sig bättre. Vi måste också bli bättre på att vara lyhörda och våga lyssna på barnen. Inte svara något käckt och rusa vidare, utan verkligen stanna upp och lyssna. Du har oftast bara en chans, sedan drar barnet in tentaklerna. Endera tror hen att livet ska vara sånt, eller lär sig barnet att det inte är någon idé att prata med vuxna.

Ett övergrepp är många olika saker och har olika nivåer. Att du kramar ett barn fastän det inte vill, att du håller fast och kittlar, är en handling där du inte respekterar barnets integritet. Om barn får veta att deras behov inte är viktiga, så kommer det aldrig att känna var gränsen går när det behövs.

Jag lyfter att vi måste öka kunskapen och våga lyssna. Vi ska inte gräva och söka. Ökar vi kunskapen, kommer vi att se. Ett ställe att hämta mer kunskap är Rädda barnens handbok: Stopp min kropp

CITAT: ”Bra och dåliga hemligheter:…Ett bra tips är att lära små barn skillnaden mellan bra och dåliga hemligheter. Bra hemligheter är till exempel födelsedagspresenter eller julklappar – sånt man blir glad av.

Bra hemligheter berättar man inte för någon annan. Dåliga hemligheter är saker som man blir ledsen av eller som gör att man får ont i magen. Dåliga hemligheter får man berätta – även om någon har sagt att man inte får det.

Att prata om bra och dåliga hemligheter är ett sätt att få barn att berätta om otäcka saker som de har varit med om och som någon har sagt att de inte får berätta om….” /SLUT CITAT.

handbok_flicka_moa_hoff

Bilden hämtad från Rädda barnens handbok

 

 

Annonser

Om Bild&IT-Lie

Bildlärare och IT-pedagog
Det här inlägget postades i Likabehandling, Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s