De kan väl rita lite

Idag funderar jag över glappen mellan läroplanen, lärarna, eleverna och föräldrarna. Vi är inte riktigt synkroniserade! Jag tycker att jag tjatar varje lektion, varför vi ska göra saker, jag trycker ut illustrerande infoblad, jag visar film… men elevernas inställning till bildämnet är att man ska ”måla”. Att måla betyder både att rita och måla.

Många lärare har den inställningen också. Barnen kan väl få rita lite…

Vad sägs om t.ex. det här?

bildanalys i lgr11

 

Jag brottas med hur jag ska få till det…

Att beskriva arbetsprocess och egen utveckling, det vägrar eleverna många gånger att göra. Nu senast ville de vägra att redovisa uppgiften där vi behandlade parafraser också. Jag lovade att ingen skulle bli plågad och genomförde ett bildanalytiskt samtal kring varje elevs parafras. Om man ville, fick man sitta kvar på sin plats, men man var tvungen att själv hänga upp sin bild och text. Det kändes bra, sa vägrarna efteråt.

Små små steg…

Jag övar på tålamod.

Övar tålamod och brottas med hur jag ska få till det!

🙂

 

Om Bild&IT-Lie

Bildlärare och IT-pedagog
Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

