Kartläggning

Minst två gånger per år kartlägger vi elevernas psyko-sociala arbetsmiljö med hjälp av  en enkät. Resultatet av enkäten är underlag för fortsatta samtal i klassrummet. Varje klasslärare lyfter det som den egna klassen signalerat och utifrån resultatet i klassen görs åtgärder, som dokumenteras.

Jag sammanställer resultatet för hela skolan och utifrån den sammanställningen ser vi hur skolan ligger till generellt och vi kan jämföra med tidigare års resultat. Allt detta bildar underlag för årets likabehandlingsplan, som revideras minst en gång per år, eller när vi märker att det behövs.

På skolan har vi en likabehandlingsgrupp bestående av specialpedagog, lärare från arbetslagen och jag själv. Jag har några procent samordning i min tjänst. Vi jobbar dels med grunden – kartläggning och utformning av likabehandlingsplan – och dels med eventuella extra insatser. Ibland har vi t.ex. genomfört enskilda intervjuer med en hel klass, då vi märkt att vi får signaler på att allt inte är bra.

Ju större skolan blir, ju svårare får vi att hitta tid för sammankomster. Det är pedagogiska planeringar för arbetslag och teman, det är elevhälsoteam och andra grupperingar som ska hinna ses. Likabehandlingsgruppen ska nu prova en digital konferens. Vi hoppas på att kunna kommunicera snabbt och effektivt på det sättet.

Jag återkommer och berättar ur det går 🙂

Men först är det sportlov!

 

 

Annonser

Om Bild&IT-Lie

Bildlärare och IT-pedagog
Det här inlägget postades i Likabehandling. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s